داستان تولد برند اسکای لر

نویسنده :

تاریخ انتشار : 1403/01/14

برند اسکای لر، محصولی درخشان از یکی از شهرهای کارخانه ای تولیدکننده کارآدیو است که با رایزنی شرکت دنیای صدای ایرانیان توسط بازرگانی دهقانی به بازار ضبط و باند ایران عرضه می شود.

توسعه ی محصولات حوزه صنعت سرگرمی خودرو یا کار آدیو با تمرکز بر لوازم صوتی ماشین، پس‌از اعمال تحریم های همه جانبه علیه ایران با تحولات بسیاری ‌ روبرو شد.  و این مسئله شوک بسیار بزرگی را به فعالان این صنف وارد کرد، تحریم ها در گام نخست باعث شد بسیاری از برندهای مشهور که مصرف کنندگان و جامعه مخاطبان حرفه ای ایرانی به آن عادت کرده بودند مثل گذشته و با کیفیت قبل در بازار موجود نباشند. عدم دسترسی به محصولات برند اصلی باعث افزایش قیمت چند برابری محصولات برند اصلی شده بود، و این روند تا جایی پیش رفت که در مواردی قیمت یک سیستم کامل با برند اصلی با قیمت خودرو برابری می کرد، یا حداقل دو برابر قیمت ماشین شده بود و این روند تا حدی پیش رفت که بازار استوک یا دسته دوم برندهای اصلی نیز شکل گرفت و کماکان رونق دارد.  

تحریم ها باعث شد بازیگران جدیدی وارد عرصه بازار کارآدیو ایران شوند، و بازار برندهای نوظهور که تا کنون فرصت حضور در بازار ایران را نداشتند امکانی برای بروز و ظهور بیابند، به هر حال رفته رفته پای محصولات جایگزین برندهای شهیر به کشور باز شد، گفتنی است واردات محصولات جایگزین با آزمون خطای بسیاری همراه بود، از سویی برندهای جدید پاسخگوی مخاطبان حرفه ای که تجربه کار حرفه ای با برندهای اصلی را داشتند، نبود. بخش قابل ملاحظه ای از این اقدام مواجهه با کاربرانی بود که از لحاظ ذهنی توان دل کندن از برندهای معروف را نداشتند، و تغییر ذهنیت و ترغیب مشتریان و مصرف کنندگان به محصولات جدید کار دشواری بود.

. بدیهی است محصولاتی که در شهرهای کارخانه ای و تخصصی کارآدیو گوانگجو تولید می شوند، به مراتب با آنچه در شهر ایوو تولید می شود متفاوت است، تراز کیفیتی بین این دو به هیچ وجه قابل مقایسه نبوده و نیست. از طرفی بسیاری از ابرکارخانه های چینی به خاطر تحریم ها حتی حاضر به فروش برندهای اصلی با یک واسطه به مشتری ایرانی نبودند و همین امر امیدواری به خرید محصول از شهرهای کارخانه ای را به حداقل می رساند. این سرگردانی باعث شد بسیاری از فعالان این صنف به کارخانه های واسط چینی روی بیاورند و نسلی از برندهای نوظهور به بازار صنعت سرگرمی خودرو‌ ایران ورود کنند. از آنجایی که قیمت تمام شده ی محصول، برای وارد کننده ایرانی باید مقرون به صرفه تمام می­شد، واردکنندگان نوپا به جای انتخاب کارخانه ها، عمدتا به سمت کارگاه ها و تولیدات خانگی در چین رفتند.

محصولات برندهای نوظهور ساخت چین از آنجایی که رقیبی نداشتند، در زمان خلاء واردات برند اصلی توانستند سهم قابل ملاحظه ای از بازار ایران را کسب کنند، این محصولات از لحاظ کیفیت و سهولت کاربری فاصله ی معنا داری با برندهای اصلی داشتند که همین امر باعث شد در گذر زمان موفقیتی که در ازای نبودِ برندهای اصلی به دست آورده بودند را از دست بدهند. اما در همان مقطع محدودی که فرصت تک تازی در بازار کارآدیو ایران را داشتند، سودهای کلانی را برای وارد کنندگان خود به ارمغان آوردند.

از طرفی ورود کارخانه های خودرو سازی دولتی و خصوصی داخلی و تعامل اقتصادی آنها با برخی از تولیدکنندگان محصولات کارأدیو در شنزن و گوانگجو، منجر به ایجاد تلاطم بین تولید کننده چینی و ایرانیان شد، تا حدی که شرکت های خودرو سازی ثبت سفارش می کردند، در اثر تغییر مدیریت بخش های دولتی، بخشی از پول پرداخت می شد، و در بسیاری از موارد به دلیل عدم ثبات مدیریتی محموله ی ثبت سفارش شده، با وجود پیش پرداخت، خرید نهایی نمی شد، و اعتماد طرف چینی از بین می رفت. و پیش پرداخت نیز در گذر زمان غیرقابل استرداد می شد.

همین امر، فرصت بسیار مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی که امکان مواجهه و منبع یابی مستقیم از چین داشتند را فراهم نمود، و طی مدت زمان کمتر از یک سال بیش از 30 برند، بدون هیچ گونه پیشینه و تجربه ی مصرفی وارد بازار ایران شدند که همین مسئله هم برای واردکنندگان و تجار، فروشندگان عمده، و مصرف کنندگان، تجربه ای جدید و بی ثبات بود.

برندهای نوظهور در گذر زمان با رقبای مشابه و متعددی روبرو شدند که بعضا یک کارخانه در چین برای دو برند داخلی ایرانی تولید محصول می­کرد، تا حدی که این موضوع به داخل مرزهای چین باقی نماند و در گذر زمان این محصولات در داخل کشور نه در قالب تولیدات کارخانه­ای بلکه در قالب محصولات کارگاهی و حتی خانگی توسط نیروهای غیر تخصصی مونتاژ و روانه بازار ایران شدند، مجموعه ی این اقدامات منجر به کاهش اقبال مخاطبان به این محصولات شد، گفتنی است این روند کماکان ادامه دارد.

در ادامه برندهای اصلی محاط به یک مبدا باقی نماندند، و بسیاری از آنها توسط کارخانه های چینی، روسی و شرق آسیا تولید و مجددا وارد بازار ایران شدند، اما با نمونه های مشابه خود که سالهای گذشته توسط کارخانه های ژاپنی، ایالات متحده و آمریکای جنوبی تولید می­شدند نیز فاصله داشتند، علاوه بر آن در مقایسه با محصولات مونتاژی چینی و تولیدات کارگاهی داخل قیمت بالایی داشتند و به همین خاطر مثل وضعیت سابق را نداشتند و بازار محصولات ضبط، صوت و بلندگوهای ماشین ایران دیگر برند یکه تازی نداشتند.

هم اکنون بازار فعلی ضبط، باند و اکسسوریز صنعت سرگرمی خودرو در ایران آمیزه ای از برندهای اصلی تولید شده توسط چین و کشورهای آسیای شرقی، برندهای مونتاژی داخل، برندهای نوظهور که یک شبه از چین وارد ایران شده، و تعدادی معدود از برندهای داخلی تشکیل می­دهند.

و اما اسکای لر، برندی است که از برآیند تجربه ی مخاطبان و مشتریان ایرانی از برند اصلی و برندهای داخلی مطلع بوده و در عین حال کوشیده است ضمن تحقق اصالت و اورجینالیتی، تجربه ی شنیداری متفاوتی به مشتریان و مخاطبان سخت پسند ایرانی عرضه کند. به همین گروه روابط بین الملل دی اس آی وابسته به شرکت دنیای صدای ایرانیان(بازرگانی دهقانی) پس از ماه ها رایزنی با ابرکارخانه های چینی که برای سدان ها و خودروهای اس یو وی(SUV) ، برند اصلی (نظیر پورشه، بی ام و، مرسدس بنز، فولکس واگن، فراری) انواع بلندگو، میدرنج و ساب ووفر طراحی و تولید می ‌کنند، به توافق رسیده و هم اکنون محصولاتی را با برند SKYLOR تولید می­کند.

شرکت دنیای صدای ایرانیان در عین حال از همکاری با کارخانه های تخصصی تولید محصولات ضبط، باند و اکسسوریز داخل چین غافل نبوده و با تمامی تولید کنندگان برند اروپایی و آمریکای شمالی و جنوبی در تعامل است ، از این نظر جهت تکمیل چرخه­ی محصولات اسکای لر پس از بررسی رنکینگ آن کارخانه در داخل چین و میزان موفقیت محصولات آن در بازارهای جهانی محصولاتی نظیر میدرنج، ساب ووفر، آمپلی فایر دیجیتال، اولترا ساب ووفر، سوپر توئیتر، دکلس را با برند اسکای لر SKYLOR به صورت سفارشی خرید و روانه بازار ایران می کند.

اسکای لر SKYLOR برخاسته از احترام به تجربه ی بالای مخاطبان ایرانی نسبت به محصولات ضبط و پخش باند است، و در این مسیر به صورت مداوم در راستای اعتلای این برند در ایران و خاورمیانه خواهد کوشید.

شایان ذکر است اسکای لر هم اکنون ردیاب خودرویی خود را روانه بازار کرده است، و این محصولات در حوزه های تک بوده، و از بهترین کمپانی های تولید کننده ردیاب چین که هم اکنون بخش قابل ملاحظه ای از بازار جهان را در اختیار دارند، تهیه شده و روانه بازار شده است.