سیم آرسی چیست؟

نویسنده :

تاریخ انتشار : 1403/01/05

سیم آر سی ای(RCA) نوعی کابل مخصوص برای انتقال امواج صوتی و ویدئویی است. منشا نام آر سی ای از حروف اول تشکیل دهنده ی نام شرکت رادیویی آمریکا (Radio Corporation of America) بر می گردد.

سیم آر سی ای(RCA) نوعی کابل مخصوص برای انتقال امواج صوتی و ویدئویی است. منشا نام آر سی ای از حروف اول تشکیل دهنده ی نام شرکت رادیویی آمریکا (Radio Corporation of America) بر می گردد. و این نوع از کابل در سال 1930 درست در آستانه رکود بزرگ اقتصادی آمریکا رونمایی شد و بعدها در سال 1937 به طور رسمی در گرامافون U-109 به کار گرفته شد، کابل (RCA)از مجموع دو شاخه نر و دو جک مادگی متصل کننده را پلاگین و جک آر سی ای می نامند.  

 

پیشینه سیم آرسی

نام دیگر سیم (RCA) سیم فونوگراف یا سیم گرامافون است که تا دهه 1980 مورد استفاده گرامافون قرار می گرفته است و سیم (RCA) برای برقراری اتصال صفحه ی گرامافون با گیرنده رادیویی مورد استفاده قرار می گرفته است. لازم به ذکر است جک‌های (RCA) اغلب در ورودی‌های گرامافون استفاده می‌شدند، و مجموعه‌ای از جک‌های ورودی معمولاً در پانل پشتی یک جفتی آمپلی فایر، میکسر و به‌ویژه در دستگاه‌های رادیویی اولیه که گرامافون یا صفحه گرامافون به آن متصل است، قرار می‌گیرند.

تا سال 1937، RCA که این رابط به بازار آمد در داخل یک گرامافون رادیویی U-109 از شرکت RCA و گرامافون مدل R-97 استفاده شد. در U-109، شاسی تقویت کننده داخلی دارای متصل کننده های ماده بود که کابل های نر را از شاسی رادیویی داخلی و پخش کننده گرامافون داخلی دریافت می کرد. در اصل، این مفهوم به عنوان یک روش آسان برای جدا کردن منابع در حین عیب یابی کنسول در حین سرویس در نظر گرفته شده بود. درست یک سال بعد جک مادگی آرسی به پنل پشتی بسیاری از مدلهای رادیویی AM گرامافون راه یافت،‌ این قابلیت امکان اتصال به گرامافون و یا هر پخش کننده ی صوتی یا تلویزیونی دیگر را میسر می نمود.

در سال 1939، پلاگین و جک آرسی بر روی تلویزیون ها قرار گرفت، دو مدل (TRK-9, TRK-12)، از همان قابلیت اتصال داخلی استفاده می کردند، اما خروجی صدای شاسی تلویزیون از طریق کابل نر به نر به شاسی آمپلی فایر متصل می شد. سه مدل تلویزیون ارزانتر 1939 به جای تقویت کننده و بلندگوی یکپارچه یک متصل کننده خروجی صدا(آرسی) در پنل پشتی خود قرار داده بود.

در دهه 1950 و پس از انقلاب فناورانه ترانزیستوری و شکل گیری سیستم هایی با وفاداری بالا، کانکتورهای آر سی ای شروع به جایگزینی با کانکتورهای قدیمی 1⁄4 اینچی قدیمی (6.4 میلی متر) کردند، در طول انقلاب ترانزیستوری بهینه سازی مدلهای مختلف متناظر با تحولات فناورانه در طرح های بعدی صورت گرفت، و در ادامه به سازگاری با تحولات فناورانه انقلاب ترانزیستوری رسید.

کارکرد کابل آر سی ای

اغلب، هر نوع کابل RCA برای ارائه سیگنال صوتی (و گاهی اوقات تصویری) بین قطعات است. برخی ورودی و برخی نیز خروجی هستند. کانکتور RCA در ابتدا برای سیگنال های صوتی استفاده می شد. مانند بسیاری از کانکتورهای دیگر، برای استفاده هایی غیر از این نیز در نظر گرفته شده از جمله به عنوان کانکتور برق DC، کانکتور RF و کانکتور برای کابل های بلندگو مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از آن به عنوان یک اتصال دهنده برای سیگنال های ویدئویی کامپوزیت بسیار رایج است اما تطبیق امپدانس ضعیفی را فراهم می کند. کانکتورها و کابل RCA نیز معمولاً برای حمل صدای دیجیتال با فرمت S/PDIF استفاده می‌شوند، با شاخه‌های نارنجی رنگی برای متمایز کردن آنها از سایر اتصالات معمولی.

اتصالات با فشار دادن دوشاخه کابل به جک مادگی دستگاه برقرار می شود. پین حامل سیگنال از دوشاخه بیرون زده و اغلب قبل از برخورد حلقه های زمین شده با سوکت تماس پیدا می کند، در صورتی که اجزای صوتی زمین مشترکی نداشته باشند و در حین برقراری اتصالات تغذیه شوند، زمزمه یا وزوز شدید ایجاد می شود. اگر دوشاخه تا حدی از جک بیرون بیفتد، نویز مداوم ممکن است ایجاد شود و اتصال زمین قطع شود اما سیگنال قطع نمی شود. برخی از انواع دوشاخه، به‌ویژه نسخه‌های ارزان‌تر، به دلیل عدم عملکرد فنر، چسبندگی و تماس بسیار ضعیفی بین روکش‌های زمین دارند.

کابل‌های RCA مشکلاتی در رد کردن نویز دارند، بنابراین در خودرو، ایده خوبی است که کابل‌های صدا را تا حد امکان از کابل‌های برق دور نگه دارید، تا مبادا به دلیل ایجاد نویز، زمزمه یا ناله در مسیر سیگنال صوتی ناله کنید. اندوکتانس همچنین می‌توانید دستگاهی را برای جداسازی نویز اضافه کنید، که گاهی به عنوان بالابر زمین یا ترانسفورماتور ایزوله از آن یاد می‌شود.

برخی از استریوهای خودرو همچنین دارای یک جک Aux هستند که معمولاً یک جک استریو 3.5 میلی‌متری شبیه جک هدفون در بسیاری از تلفن‌های همراه قدیمی است. این اساساً مانند یک جفت RCA است، اما در یک کابل با اتصال راحت تر. این کابل‌ها اغلب کوتاه‌تر هستند و *معمولاً* مشکلات نویز/القایی ندارند.

با فراگیر شدن دستگاه‌های بلوتوث، جک Aux در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای مهم است. اما برای اتصال هد یونیت استریو خود به یک تقویت کننده، به احتمال زیاد همیشه به حداقل یک یا دو کابل RCA نیاز دارید. (بسته به اینکه فرکانس پایین برای یک ساب یا یک آمپ استریو برای جفت بلندگوی اصلی و غیره است.

 

 

تمایز انواع آرسی

خروجی های RCA برای ارسال سیگنال صوتی از استریو ماشین به یک آمپلی فایر خارجی یا ساب ووفر استفاده می شود. سیگنال معمولاً از قبل تقویت می شود و برای تقویت سیگنال برای کیفیت بهتر صدا استفاده می شود. خروجی‌های RCA معمولاً از یک کانکتور قرمز یا سیاه برای انتقال سیگنال صوتی استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از ورودی و خروجی RCA در دستگاه پخش خودرو وجود دارد و تفاوت اصلی آنها در تعداد کانال هایی است که پشتیبانی می کنند. رایج ترین انواع ورودی و خروجی RCA عبارتند از:

Mono RCA : این نوع کانکتور برای سیگنال صوتی تک کاناله استفاده می شود که معمولاً برای ساب ووفر استفاده می شود.

Stereo RCA  : این نوع کانکتور برای سیگنال صوتی دو کاناله استفاده می شود که معمولاً برای اتصال دستگاه هایی مانند پخش کننده سی دی، پخش کننده MP3 یا گوشی های هوشمند به استریو ماشین استفاده می شود.

RCA چند کاناله:  این نوع کانکتور برای یک سیگنال صوتی چند کاناله استفاده می شود که معمولاً برای سیستم های صوتی خودروهای پیشرفته که نیاز به تقویت کننده جداگانه برای هر بلندگو دارند استفاده می شود.